zondag 7 juni 2020

Vrijdag 23 juni: Seattle

Gisteren lagen we om 22.30 uur op en geheel volgens traditie worden we om een uur of 04.00 uur even wakker maar we slapen al snel verder tot 06.00 uur. Dan zijn we echt wakker. Genoeg tijd om de koffers om te pakken (we gooien op de heenweg altijd de inhoud door elkaar. Als we dan een koffer kwijt zijn hebben we in ieder geval voldoende kleding), de koelbox in te pakken, dagboek schrijven, douchen en ontbijten. Dat ontbijt is lekker uitgebreid met toast, scrambled eggs, jus en een yoghurtje.

Rond 08.30 uur gaan we op weg, het is verrassend rustig op de weg dus we zijn ruim op tijd in Everett voor onze rondleiding door de Boeing fabriek. We kijken eerst even wat rond in het Aviation Center, lopen wat door de shop en dan gaan echt alle spullen in het kluisje want er mag niks naar binnen. Dat wordt maar een keer of 10 aangegeven en/of gezegd, dus het verwonderd mij dan altijd weer dat er toch weer mensen zijn die nog een mobiel in hun broekzak hebben zitten.

We kijken eerst een film en daarna worden we in een bus geleid en gaan we op weg. We kijken uiteindelijk in twee verschillende hallen en het is behoorlijk indrukwekkend. Niet alleen de grootte van de fabriekshallen maar ook heel gaaf om zo die halve vliegtuigen te zien staan. Jammer dat we hier geen foto’s mogen nemen, maar wel begrijpelijk. Het grappigste vinden wij dat vliegtuigen die gereed zijn ’s nachts de snelweg oversteken naar het vliegveld van Boeing om een proefvlucht te maken. Dat doen ze zodat mensen die op de snelweg rijden niet worden afgeleid. Ze zijn vast nog nooit bij Schiphol geweest 😆 Alles bij elkaar duurt de rondleiding ongeveer 90 minuten. Ik was eerst nogal sceptisch, maar het is echt een leuk bezoek en zeker de moeite waard!

Nu terug naar Seattle. Omdat het zo mooi helder weer is, maken we een stop bij Kerry Park. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad en we zien ook Mount Rainier.

Dan terug naar hotel want hier staat de auto gratis! Eerst naar de Space Needle. We kijken hier wat rond in het park en nemen een Sub als lunch. Daarna nemen we de Monorail naar ‘de stad’. Hij stopt vlak bij Pikes Place Market. Dit is een soort georganiseerde chaos van bloemen, groenten, fruit en vis. Heel leuk om rond te struinen. We zien trouwens heel veel mensen met regenbooghaar en er hangen overal regenboogvlaggen. Het blijkt dat binnenkort de gay pride in Seattle wordt gehouden, dus dat verklaart een hoop. Het verklaart misschien ook dat hier een hele leuke sfeer hangt. We vinden het nu al een superleuke stad. Vriendelijke mensen, gezellig druk en het weer helpt natuurlijk enorm mee.

We halen koffie bij een heel klein tentje en ik weet weer waarom ik mijn koffie alleen sterk en vooral warm wil. Getver, ijskoffie is niet aan mij besteed 😄

We lopen langs de Gum Wall en die is ook getver. Maar toch hoort het er ook gewoon bij en we maken dus ook wat foto’s. We lopen ook nog naar Pioneer Square, maar we weten niet zeker of we nu wel die toeristische plek hebben gezien, dan is het nogal magertjes. Daarna verder naar Waterfront. Hier staat het Seattle Eye (?), dat vinden we leuk, dus daar gaan we in! We kopen kaartjes en na 10 minuten wachten mogen we omhoog en hebben we een prachtig uitzicht over de stad aan de ene kant en de berg aan de ander kant.

Dan hebben we dorst dus is het tijd voor een drankje. Dat kan hier zelfs op het terras en… happy hour! Het is vakantie, wat kan ons het schelen! We kakken er wel een beetje van in maar aan de andere kant is het al 17.30 en zo’n hele dag op pad ga je natuurlijk ook voelen. We nemen de Monorail terug naar de Space Needle en gaan dan op hetzelfde pleintje eten als gisteren maar nu bij de pizzeria waar we een gigantische pizza delen.

We willen nog graag foto’s nemen bij Kerry Park by night, maar dat gaan we niet redden. Dus in het hotel zetten we de wekker en tegen 21.30 gaan we nog even op pad. Een statief was handig geweest want het is een uitdaging om dit fatsoenlijk op de foto te krijgen:

Maar goed, uiteindelijk lukt het dus kunnen we weer terug naar het hotel voor onze welverdiende nachtrust!