zondag 5 juli 2020

Vrijdag 30 juni: Portland en de Comubia River Gorge

Als de wekker gaat hebben we heerlijk geslapen maar de matrassen zijn nogal zacht dus het duurt even voordat de ruggen weer los zijn.
In tegenstelling tot wat er op de boeking stond, zit het ontbijt er hier bij in. We kunnen kiezen tussen een continental breakfast in de lobby of een ontbijt in het restaurant waarbij we uit enkele dingen mogen kiezen of, als we iets anders willen, 2 USD korting krijgen. Wij vinden de gratis optie helemaal prima.
Jurgen kiest scrambled eggs, bacon, toast en hashbrowns koffie. Ik heem eggs-sunny-side-up-well-done, ham, toast en hashbrowns. En natuurlijk koffie. Ik snap dan ook eigenlijk niet waarom je dit dan voor in feite 2 USD kunt krijgen; best een compleet ontbijtje toch!

Toch een beetje gek dat je nu zo uit het restaurant weg loopt en alleen fooi achterlaat.
We rommelen nog wat op de kamer, pakken de rugzak, vergeten het roadbook en gaan naar de Columbia River Gorge. Het lijkt of het in Portland altijd druk is (voor zover wij dat kunnen zeggen...) want ook nu staat het behoorlijk vast. We rijden bovenlangs de rivier naar het Oosten en bij Cascades Locks mogen we voor 2 USD een best bijzondere brug over. De omgeving zo langs de rivier is trouwens prachtig en dat alles op zo'n 25 mijl van Portland.

We komen de eerste trail naar een waterval al snel tegen (de eerste van heel veel) en het is druk, maar we hebben geluk met een parkeerplaats. Snel de wandelschoenen aan en gáán.
Het pad is niet heel lang, 0,4 mijl one-way maar het vervelende met watervallen is dat er toch altijd hoogteverschil bij komt kijken. Het pad gaat dan ook de hele tijd akelig steil omhoog.
Maar eerlijk is eerlijk: de Horseshoe falls liggen er mooi bij. Hij valt 'los' dus we kunnen er achterlangs lopen. We kunnen nog verder naar boven lopen maar watervallen zijn van de onderkant mooier dan van de bovenkant dus da's een mooi excuus om het niet te doen 😄

Na een klein stukje rijden komen we bij de Ponytail falls. Daar hoeven we helemaal geen moeite voor te doen want we kunnen zo foto's nemen.

Dan komen we bij zo ongeveer de bekendste waterval van de Gorge: de Multnomah Falls. Bekendste betekent ook de drukste.... We hebben snel een parkeerplekje maar het is op de brug zo druk dat we geen zin hebben om daar naartoe te lopen. We kijken wat rond in de shops, zien een leuke maquette waaruit blijkt hoe hoog deze waterval eigenlijk is, drinken wat kouds en gaan dan weer verder.
We hebben bij de foto's wederom wat last van de zon, maar daar doen we niet moeilijk over want we houden van zon!

Dan gaat er (uiteraard) weer iets mis. De Latourell Falls staan nog op de planning maar ineens zitten we al op de snelweg. Nou, laat maar zitten dan. We gaan nog even langs de outlet, dit heet ook Columbia Gorge 😊
In Oregon betaal je geen state tax, dus voor de verandering is de prijs op het kaartje ook daadwerkelijk de prijs die je moet betalen. Ik vind ook nu geen sneakers maar wel een korte broek. We zijn er snel klaar mee en willen naar Portland.

Een combinatie van het vergeten roadbook, drukte en een matige voorbereiding voor vandaag zorgt ervoor dat we pas om 16.15 uur geparkeerd zijn in het centrum. We gaan op pad maar eigenlijk weten we het even niet zo goed. Blijkbaar zien we er nogal verloren uit want we worden al snel aangesproken door een vriendelijke dame die ons veel tips geeft die achteraf ook in het roadbook stonden. Nu hebben we in ieder geval weer een richting.
We besluiten vanavond te eten bij de Deshuttes Brewery en onderweg daarnaartoe een en ander te bekijken. Ik spot het bord van 'The Heathman' (50 shades), we zien een heel mooi oud bioscoop bord en moeten natuurlijk een bezoek brengen aan Powells. Hier lopen we onszelf heerlijk even kwijt. Tegenvaller: ze hebben werkelijk alles, behalve een reisgids voor Nederland! Nu hebben wij die natuurlijk niet nodig maar toch altijd even leuk om te kijken. Ik zou ik niet zijn als ik niet met een boek naar buiten liep.

Dan loopt het tegen 18.00 uur en krijgen we toch wel echt trek. Dus naar de brouwerij. Jurgen heeft in de supermarkt al wat Deschuttes bier gekocht. Dat beviel goed dus hij kiest hier een sample met 6 soorten. Kan hij verder uitzoeken wat hij lekker vindt. Ik ben dus bob. Jurgen neemt de Jellow Belly Burger en ik de Elk Burger. Het is echt heerlijk en ook al zitten we eigenlijk al behoorlijk vol van de burgers, we gaan tóch voor een toetje. Soms moet dat gewoon 😆 Jurgen heeft een aardbeien ding/taartje met pistache en ik 'n chocolate chip gevaarte. Heerlijk maar het kan natuurlijk bij lange na niet op. We kopen in het winkeltje en t-shirt en dan rijden we weer terug naar het hotel.

Gelukkig is de drukte inmiddels weg en zijn we redelijk op tijd terug in het hotel. Mooi zo, dan hebben we tijd voor een wasje, we sparen die kwartjes tenslotte niet voor niets!